0

All heder

Intervju med äventyraren som coachade rullstolsbundne Aron Anderson upp på Kebnekaise INTERVJU I augusti 2013 besteg den rullstolsbundne elitidrottaren och föreläsaren Aron Anderson Kebnekaise tillsammans med äventyraren Johan Ernst Nilson. Nilson har tidigare bestigit världens högsta berg Mount Everest och har flera expeditioner på meritlistan. Här följer en intervju som Kebnekaise.net gjort med honom. Hur skapades idén att du och Aron skulle tar er upp på Kebnekaise? - Jag har jobbat med coachning och ledarskap sedan 15 år och då Aron kontaktade mig så föll det sig naturligt att hjälpa honom inför Paralympics år 2016. Jag arbetar ju med charity 50 procent av min tid och då jag normalt arbetar med stora organisationer så tyckte jag att detta var ett spännande projekt. Jag ville ge honom en ny syn på vad som är möjligt och när jag föreslog Sveriges högsta berg så sa han ja. Vilken väg tog ni och hur lång tid tog det? - Vi tog Västra leden och vi var på berget i fyra dagar. Klättringen tog sammanlagt cirka 28 timmar. Första natten sov vi vid en sjö. Vi gick upp vid klockan 03:00 för att fortsätta till toppen och sedan tillbaka, vilket tog 18 timmar. På vilket sätt stöttade du Aron? - Han försökte stötta sig på sina kryckor så mycket han kunde men ibland fick han krypa eller hasa sig fram. Jag bar all packning som vägde cirka 45 kilo inklusive rullstolen samt stöttade honom mentalt längs vägen och peppade honom till toppen och ner igen. Men han tog sig hela vägen upp själv, jag bar honom aldrig. Tror du att dina tidigare erfarenheter från Everest gör att du lättare kan stötta personer som står inför extrema utmaningar? - Jag tror inte att mina erfarenheter från Everest, Nordpolen, Sydpolen, Grönland eller andra berg i Himalaya har någon direkt koppling, däremot har jag lärt mig att balansera mina krafter och förutse skador. Detta använder jag under mina bestigningar med andra. Under min senaste korsning av Grönland så märkte jag stor skillnad från första gången jag korsade Grönland. Jag hade lärt mig att fokusera mentalt på ett helt annat sätt än första gången jag korsade Grönland. Har du fler erfarenheter av Kebnekaise och svenska fjällen? - Jag gick en fjällutbildning 1994 innan jag besteg Mount McKinley men annars är det i Himalaya och Alperna jag har klättrat mest. Har du arrangerat något liknande tidigare? - Jag har arbetat med sjuka barn och personer med problem sedan 15 år och jag blev ambassadör för MinStoraDag år 2006. Jag har även arrangerat en bestigning med ett 15-tal barn för fyra år sedan och det var en enorm upplevelse. (Se ett filmklipp från bestigningen) Förutom det är jag ambassadör för Mentor och gör föreläsningar och event för skolungdomar. Normalt gör jag cirka 5 expeditioner per år till ställen som Kilimanjaro, Mt Blanc och Amazonas med företag och organisationer. På vilket sätt tror du detta kan motivera andra som har funktionshinder eller sjukdomar att möta utmaningar? - Alla har drömmar, men jag tror att många är rädda för att våga satsa på dem; tänk om man inte lyckas? Denna rädsla tror jag kan övervinnas genom att de ser att andra personer uppfyller sina egna drömmar. Vi har alla en comfort zone och genom att bli inspirerade av en person som till exempel Aron som tog sig upp nu med sina kryckor kanske någon annan tar ett beslut att våga tänja på sina gränser. Har du planerat in något framtida äventyr? - Ja, alltid. Men nu jobbar på min nya bok på 350 sidor, Pole2Pole. Så det blir lugnt fram till december då jag ska tillbaka till Mt Vinson i Antarktis ett tag… All heder till dessa människor och i synnerhet till Aron! Kom aldrig och säg att saker "inte går" eller är "omöjliga"
Intervju kebnekaise omöjligt triumf vandring

Kommentera här: