0

ND-filter test

Idag fick jag chansen att testa mitt ND-filter från Haida. Filtret är som tidigare nämnts ett ND 1.8 x64 filter som ger -6 bländarsteg. En gråmulen dag som denna fungerade det helt perfekt och jag fick ut riktigt långa slutar tider, uppåt 25sek med bländare 22 och iso 100. 
Vi var på väg till min flickväns farmor på Orust när jag fick syn på vattenfallet som syns på bilden, vår chauffeur (min flickväns bror) vände snällt bilen för att jag skulle få några bilder. Jag riggade kameran och körde igång. Det blev riktigt effektfullt att använda långa slutartider mot vattenfallet, vattnet förvandlas till en dimma som flyter nedför berget.
Jag har inte många filter att jämföra med men tycker att bilderna blev helt ok, möjligtvis lite åt det blå hållet vad gäller färgstick. Jag fotograferar bara i raw så vitbalansen justeras enkelt i efterhand. Jag är på det hela taget mycket nöjd med filtret och kan starkt rekommendera det som en "bra att ha pryl" i kameraväskan för att kunna få lite annorlunda och effektfulla bilder.
 
Nikon d7000 med inställning 25"slutartid  f/22  iso100
 
 
Här är jag i full gång. Min flickvän dokumenterar fotograferandet:)
 
I Stenungsund hamn. 18"slutartid f/22 iso 100
 
Ensam sten i vattnet
 
Alla bilder är justerade i Aperture.

Kommentera här: