3

Lundhags Rocketeer Byxa

Om Lundhags

År 1932 började skomakaren Jonas Lundhag tillverka skor och kängor i ett litet skomakeri i Jämtland. Hans ambition var enkel, men uppgiften utmanande. Han ville göra kängor som var så välgjorda att de skulle hålla en hel livstid. Alltsedan dess har kunskap och traditioner förts vidare från generation till generation. Vi strävar fortfarande mot samma mål i det vi gör och ser funktion och hållbarhet som det allra viktigaste.

Vi vet inte om det har med klimatet att göra. Eller om det helt enkelt ligger i blodet. Men en sak är säker; det är något speciellt med mentaliteten i Jämtland. Att vi är ett envist folk är verkligen ingen klyscha. När vi gör någonting så ger vi oss inte förrän vi har nått hela vägen fram.

Nu har jag under ett par dagar testat mina Lundhags Rocketeer skalbyxor i olika miljöer och vill dela med mig av lite tankar kring dessa.
Till att börja med vill jag nämna att detta är deras ”Top of the line” serie, tillverkad för äventyr och människor med höga krav på användning. Byxan är tillverkad i stretchigt 3-lagers material och är en åretruntbyxa i extremt slitstarkt Dermizax material samt Keprotec förstärkningar från knäna och ner, något som verkligen uppskattas då jag ofta intar knäposition när olika uppgifter ska utföras i skogen. Byxan har en normal passform med god ventilation som enkelt kan göras ännu bättre tack vare dragkedjorna längs bägge benen som enkelt öppnas vid behov. Boot-Loc i bensluten är en klassiker och mycket smidig funktion då detta hjälper till att hålla dig fri från snö/lera eller grus.
Jag har använt byxan på mina senaste fototurer, vandringar och fisketurer i regn, blåst och kyla och kan konstatera att detta är mina nya favoriter då jag fullständigt litar på byxans kvalité och funktioner.

Vem passar då denna byxa för?

Som tidigare nämnts så är detta byxan för dig som ställer högsta krav på material och användning. Är du en äventyrare, naturfotograf eller sportfiskare som vill ha det bästa så är detta ett riktigt bra köp som kommer hålla dig varm och torr och tjäna dig väl i många år på dina äventyr.

Finns det några nackdelar?

Något som jag funderar över är varför det endast finns kardborre låsning på fickan som är placerad på framsidan av benet. Själv hade jag föredragit en tejpad dragkedja för att känna mig säker på att innehållet i fickan hålls torrt ifall det blir frågan om ett ofrivilligt bad en vacker dag…

Slutsats

Jag älskar redan denna byxa och gratulerar Lundhags som tagit fram denna modell!  Betyg ++++

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Gjorde ett vattentäthetstest vid dragkedjorna
 
 

Egenskaper:
Vattentät
Vindtät
Två handfickor med dragkedja samt en sidobenficka med lock
Dubbla ventilationsdragkedjor på utsidan av benen
Ånggenomsläpplighet 8 000 g/m²/24H VP
20 000 mm vattenpelare
Normal passform

Material:
Stretchmaterial med Dermizax ® mebran tillverkat av 100% Nylon
Keprotec® förstärkning på framsida ben från knäna och neråt

Kommentarer:

1 Hans W Lundgren:

skriven

låter rätt övertygande. Jag kommer nog att beställa byxan till våren. Du har nog rätt med dragkedjan men även de har en baksida som heter" låsa sig" Du skrev inget om tvättråd.

Svar: Tycker absolut du ska beställa denna byxa! Tvättrådet är att tvätta sällan men när du gör det så använd Nikwax techwash så blir det kanon!
Henrique Lundgren

2 Mrtn:

skriven

Mitt råd är att tvätta ofta. Smuts, svett/kroppsfett bryter ned membranet. Tvätta med miljösnällt medel och återimpregnera yttertyget när det behövs.

3 Bosse:

skriven

Har fundering på att köpa denna byxa samt jackan i samma utförande! En fråga, har du testa ifall byxan klara hålla borta vattnet när man sitter på blött underlag? Kan man ha på sig dom under sommaren utan att få värmeslag? klarar man sig ute i riktigt kallt väder med bra underställ?

Svar: Hej! Jag har använt byxan under många fototurer som mestadels kräver knästående position, detta har dom klarat suveränt! Jag har alltid kommit hem torr:) Med underställ modell lite tjockare så kommer du klara kylan i dessa byxor. Värmetest kommer till sommaren, har bara hunnit testa dom i höstrusket!Jag kommer bara vara aktiv på min nya blogg framöver, följ mig där för vidare tester!MvhHenrique
http://www.3fblogg.outdrr.com
Henrique Lundgren

Kommentera här: